خواندن و نوشتن با تفكر
هنگامی كه كسی قلم به دست می گیرد و می نویسد،ضروری است كه سایه تفكر لحظه به لحظه بر بالای سر كلمات ثبت شده او روان باشد تا بهترین اثربخشی ناشی از نوشتن در خواننده پدپد آید .
تولستوی می گوید: نوشتن مانند زاییدن است ،هنگامی كه جنین كامل می شود ،به دنیا می آید و فكر هم تا كامل نشود ،ثمره یی نخواهد داد.همچنان كه جنین بسختی متولد می شود ،پیدایش فكر هم توام با درد و رنج است .
با همه اینها،ممكن است انسان در انتقال دانسته هایش به صورت كلمات خطا كند یعنی یا نوشته ها براستی حقایق درون ذهن نویسنده را منتقل نكنند و یا دانسته های ذهن از دقت نظر برخوردار نبوده و به همراه واژه ها،مفاهیم نادرست را به درون ذهن خواننده منتقل كنند .
لذا ضروری است كسی كه مطالعه می كند به دقت در مورد آن چیزی كه می خواند ،بیندیشد و به گفته " هری گلدن " ، روزنامه نگا ر معروف ،" خواندن بدون فكر كردن ،بدتر از نخواندن است ."
كه می خواند و با پرتو تفكر و دقت نظر در جاده كلمات قدم می زند ،اگر این مسیر را به درستی بپیماید،ممكن است با حقایقی به شرح زیر روبرو شود :
1-یافته های ناشی از مطالعه خویش را با دانسته های درون ذهنش به هم می آمیزد و به نكات جدیدی می رسد.
2-با خواندن مطالب به فكر فرو می رود و در مورد آنها می اندیشد و سوالاتی در ذهنش پدید می آید كه او را به سوی كسب دانسته های جدید هدایت می كند و چراغ علم و دانش او فروزان تر می شود .
3-هر چیزی را چشم بسته قبول نمی كند و چه بسا نوشته ها را پر از اشتباهات یافته و خود را از شر یك نرم افزار مخرب نجات می بخشد و آن را از ذهن می زداید.
4-به نقد مطالب خوانده شده می پردازد و مزایا و معایب آن را سنجیده و كفه ترازو را می نگرد كه به كدام سو متمایل است ،آیا به سلامت جسم و روح او كمك می كند و یا تخریب گر او است.
5-ابهامات پدید آمده در ذهنش را پیگیری می كند و با نویسنده مطلب ارتباط برقرار كرده و به تبادل نظر می پردازد و علاوه بر كسب اطلاعات بیشتر ،دانسته هایش را به نویسنده منتقل می كند و سبب رفع كاستیهای قلم نویسنده شده و به او كمك می كند تا در آینده بتوان نرم افزار كامل تری خلق كند.
امروزه رسالت سنگینی بر گردن مطالعه كننده وجود دارد ،زیرا او است كه قادر است به نویسندگان كمك كند تا آنان در راه خویش قدم های درستی را بردارند.خوانندگان منفعل و بدون فكر،چه بسا زمینه ساز شكل گیری نویسندگانی در جامعه شوند كه قلم آنان اثرات نامطلوبی بر جامعه بر جا بگذارد،اثراتی كه سالیان آینده به یكباره پدیدار می شود .
6-خواننده فعال در خصوص مطالب خوانده شده با متخصصان و اندیشمندان مشورت كرده و آن را مورد تحلیل قرار می دهد و از نكات سودمند آن می آموزد و از خطرات آن آگاه می شود .
چه بسیار نوشته هایی كه بدون فكر خوانده شده اند و خوانندگان شان به مصیبتی گرفتار شده اند.
امروزه زمانی است كه علاوه بر اینكه ما نیازمند نویسندگان توانمند و اندیشمندی هستیم ،نیازمند خوانندگان متفكری نیز هستیم و به گفته پاسكال،" اندیشه و تفكر پشتوانه یی بزرگ در سراسر حیات بشر است و انسان بی اندیشه و تفكر به ماده یی بی روح می ماند،"
****
منبع : مقاله " خواندن و نوشتن با تفكر"- نویسنده : حمید میرزاآقایی - روزنامه اعتماد - یك شنبه 22 دی ماه 1381 -صفحه 7
این وبلاگ توسط حسین چناری مدرس دانشگاه و "دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات " به منظور راهنمایی و برنامه ریزی آموزشی راه اندازی شده است . منتظر مقالات خوب شما هستیم ایمیل hossein_chenari@yahoo.com